Može byť vrátenie nevhodných darčekov problém?

Mnohí z nás si myslia, že zakúpený tovar možno v nejakom čase po kúpe, snáď do 14 dní, vrátiť v obchode, kde sme ho kúpili a dostaneme späť peniaze, alebo aspoň budeme mať možnosť vymeniť si tovar za iný. Pozor, nie je tomu tak vždy! Je potrebné rozlíšiť, ako sme si tovar zakúpili. Bolo to v obyčajnom kamennom obchode? Alebo prostredníctvom webu, ponukového katalógu, či na predajnej akcii? Je v tom veľký rozdiel. Poďme si veci vysvetliť bližšie.

Právo na vrátenie tovaru bez udania dôvodu nemáte, ak išlo o kúpu v kamennom obchode. Samozrejme sa to netýka situácií, keď je tovar poškodený, alebo pokazený. Vtedy ide o bežnú reklamáciu a tá môže zahŕňať aj výmenu, či vrátenie tovaru. Žiaden právny predpis však „kamenným obchodom „ nestanový povinnosť preberať tovar, ktorý chce zákazník vrátiť bez uvedenia dôvodu spojeného s námietkami voči vadám tovaru. Nárok na bezdôvodné vrátenie alebo výmenu tovaru nie je právne vymáhateľný. Teraz namietnete, že množstvo obchodov predsa ponúka možnosť vrátenia alebo výmeny tovaru. Áno, máte pravdu, ale činia tak dobrovoľne v rámci svojej predajnej stratégie v snahe priblížiť sa k zákazníkovi a predbehnúť konkurenciu. Podmienky na vrátenie alebo výmenu tovaru si teda obchodník stanový sám a dobrovoľne sa zaviaže ich dodržiavať.

Úplne odlišná právna situácia nastane, ak si tovar zakúpite prostredníctvom internetu alebo napríklad ponukového katalógu. Môže ísť aj o situáciu objednávky e-mailom. V takomto prípade máte zákonný nárok na vrátenie tovaru bez uvedenia dôvodu a to do štrnásť dní odo dňa prevzatia tovaru. Právne tomu hovoríme odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku. Odstúpenie od zmluvy, ktoré predchádza vráteniu tovaru, je potrebné uskutočniť písomne a to buď listinou alebo napríklad e-mailom. Ak ste zmluvu uzavreli ústne, na uplatnenie práva na odstúpenie od zmluvy stačí akékoľvek jednoznačne formulované vyhlásenie vyjadrujúce vôľu odstúpiť od zmluvy.

Po doručení oznámenia o odstúpení od zmluvy vám musí predávajúci bez zbytočného odkladu, najneskôr však do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia, vrátiť všetky platby, ktoré od vás prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov. Vy musíte najneskôr do 14 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy zaslať tovar späť predávajúcemu. Presne rovnaký postup platí aj pre prípady kúpy tovaru na predajných akciách alebo pri podomovom predaji. Právne hovoríme o zmluvách uzavretých mimo prevádzkových priestorov predávajúceho.


Zdieľajte článok: